Takaisin artikkeleihin
4.11.2022

Maryn kahdet kasvot -näyttelyn avajaisia juhlittiin 3.11 Valokuvataiteen museon K1 Kämp Gallerian työpajatilassa. Näyttelyn ovat kuratoineet Granin lukion valinnaisen Ku4-opintojakson opiskelijat.

Näyttelyn esillepanossa opiskelijat pohtivat sitä miten näyttäminen ja piilottaminen ovat vallankäyttöä. Kuka saa näkyä ja miten? Millaiset ihmiset, tarinat, identiteetit tai teemat jäävät sivuun median kuvissa tai näyttelyissä?

Avajaisvieraita 3.11.2022 Suomen valokuvataiteen museon K1 -näyttelytilassa, työpaja- ja luentotila Kamerassa

Näyttelyprojektissa opiskelijat pääsivät vierailemaan useamman kerran Suomen valokuvataiteen museossa ja tapaamaan museo-organisaation työntekijöitä, jotka opastivat opiskelijoiden työskentelyä.

Helmi, Ninni ja Julia työskentelmässä koululla Maryn kahdet kasvot -ripustussuunnitelman parissa

Opiskelijat valitsivat esille tulleet kuvat Suomen valokuvataiteen museon Finnassa digitaalisesti saatavilla olevista kokoelmista. Työskentelyyn kuului olennaisena osana kuvista keskustelu mm. hyödyntäen oppilaslähtöistä Visual Thinking Strategies eli VTS-menetelmää.

Julia, Ninni, Emma ja Helmi keskustelemassa näyttelyn kuvavalinnoista

Opiskelijat antoivat hankkeesta hyvää palautetta.

Olen pitänyt kurssista jotenkin normaalia enemmän. Olen tykännyt siitä kuinka ollaan saatu tehdä asioita suhteellisen omatoimisesti ja ”minun mielipiteelläni on väliä” periaatteella. Tästä hyvä esimerkki on näyttelyn pystyttäminen. On ollut kiva, että on voinut itse vaikuttaa ja että ollaan voitu tehdä ja suunnitella tätä näyttelyä ns.oppilasjohtoisesti.

Ninni Suomi

Näyttelyn tiedotteen ja kuvavalinnat löydät Suomen valokuvataiteen museon sivuilta:

Opiskelijoiden työskentelystä voit lukeaa lisää myös Granin lukion kuviksen blogista:

Näyttelyn kuraattorit, Kauniaisten lukion opiskelijat:

Emma Berglund, Kukka Heiskari, Julia Korpi-Anttila, Oona Keinänen, Helmi Rönnholm, Ninni Suomi

Työskentelyä ohjaamassa:

Riikka Notkola (Kauniaisten lukion kuvataiteen opettaja), Kastehelmi Korpijaakko ja Erja Salo (Valokuvataiteen museon yleisötyö)

Valokuvataiteen museon muu työryhmä:

Suvi Kiukas (näyttelyt), Anni Wallenius, Leena Sipponen ja Max Fritze (kokoelmat), Virve Laustela ja Jarno Parkkima (jälkikäsittely ja vedostus), Laura Sallas ja Kaisa Kantanen (kehystys), Heikki Rapo (kehystys ja ripustus)

Näyttelyn taiteilijat:

Caj Bremer, Stefan Bremer, Taneli Eskola, Ben Kaila, Ismo Kajander, Timo Kelaranta, Rosa Liksom, Marja Pirilä, Hans von Schantz, Hanna Weselius

Näyttely on esillä vuoden 2023 syksyyn saakka Suomen valokuvataiteen museon K1 -näyttelytilassa, työpaja- ja luentotila Kamerassa. Huom! Kamera-tilaan on rajoitettu sisäänpääsy.